domingo, 11 de diciembre de 2022

La llana castellonenca

No hi ha cap dubte que la llana va ser un producte que va agilitzar l'economia de les terres del nord de Castelló durant el final de l'edat mitjana, especialment durant el segle XIV, quan des d'aquesta franja s'exportava pel Mediterrani la llana que s'extreia de les ovelles de l’àrea que hui representen les comarques septentrionals de la província de Castelló (Alt i Baix Maestrat, així com els Ports de Morella). 

La producció va ser tan important que va fer créixer substancialment l’economia d'alguns municipis, a l'haver una quantitat important de veïns bolcats amb el sector. Així ocorrerà en localitats com Morella, Culla, Vilafranca, Ares, Cinctorres, el Forcall i altres enclavaments de l'interior, que juntament amb Catí, Sant Mateu, exerciran un tràfec important en la comercialització i traslladat cap a la línia de platja d'aquest producte, per a així donar-li eixida des del port de Peníscola i finalment emportar-se fins a ciutats com Gènova o Venècia.

Recordem que la llana era extreta d'ovelles, les quals eren durant tot l'any cuidades per pastors, aprofitant-se la llet que aquestes donaven, així com la carn dels corders, i que evidentment s'inseriran dins de la producció que complementava aquella economia ramadera, exportada per diferents zones del Regne de València.

Serà normal veure com en moltes d’aquestes localitats de l’interior, la presència de corrals dins d’una part annexa de l'habitatge (aprofitat per al consum familiar), com en punts dispersos al llarg del camp, on els masos tindran una notable importància, van ajudar a que se pugueren criar una quantitat remarcable d'animals, fet que cal tenir en compte, doncs se traduirà en poblaments dispersos, i que seran un element distintiu de la geografia castellonenca, de manera que en alguns casos, com ocorria a Culla, donaven com a resultat que hi visquera més gent als masos que dins del nucli urbà. Un altre exemple serà el de Castell de Cabres, quan a principis del segle XX, encara una tercera part de les residències dels seus habitants, es distribuïen en masos i cases de camp allunyades del municipi.

Els pastors eren una part essencial en l'explotació d'aquest recurs. Alguns arribaven fins i tot a viure en masies, com un treballador o membre més de la família. L'obligació del pastor era la de mantindre i vigilar el bestiar. A les cases dels llocs hábitats, els corrals limitaven la quantitat de ramat, no obstant, en els corrals que hi havia enmig del camp o a les masies, se podia treballar en més d'un parell de centenars de caps.

Els contadors d'ovelles eren unes construccions realitzades en murs de pedra en sec, que a través d'un orifici en l'estructura perquè poguera passar una ovella, ajudaven al pastor a comptabilitzar els animals que tenia, encara que com sabem aquests disposaven també dels seus propis mètodes de càlcul, per aproximar en grups de desenes si estaven totes les ovelles al seu lloc. Aquests murs es caracteritzen per tindre més d'un metre d'altura i estar rematats en la seua part superior amb lloses disposades en punta, doncs al estar en un espai tancat, s'impedia que l'animal s'escapara, doncs recordem que moltes vegades el pastor portava també cabres. Aquesta peculiaritat en els murs on hi haven animals, també impedia que els llops puguesin entrar, doncs sabem que fins a la segona meitat del segle XIX, aquests van ser un malson per als ramaders i pastors del nostre territori. Un altre motiu es que quan arriben els freds hivernals en aquestes terres, així com fins i tot en les estacions de tardor i primavera, les nevades podien danyar la construcció en acumular molt de pes, per això aquesta forma del mur superior, se diu que ajuda a que la neu no s’acumule.

Ni que dir que a l'estiu les fortes pedregades que es registren en aquestes zones són també un problema, per la qual cosa era també important que a prop d’aquell lloc hi haguera un espai de refugi o barraca de pedra, per a què així el pastor poguera salvaguardar-se i no ser sorprés per una tempesta violenta.


Tampoc es pot oblidar la companyia i treball que exercien els gossos, encarregats de mantindre vigilat el bestiar. El sol era qui imposava l'horari, motiu pel qual el pastor havia sempre de calcular el temps trasscorregut, per a saber quanta estona l'animal havia d'estar exposat a l'aire lliure abans d'emportar-se al corral, doncs també depenent de l'època, es passaven més hores en les zones resguardades, com succeïa durant els dies gèlids, on els animals s'alimentava de la palla que el pastor els proporcionava dins dels corrals.

Un altre dels oficis relacionats amb aquest sector era el del peraire, qui s'encarregava de cardà la llana una vegada que aquesta ja s'havia netejat de manera correcta. El peraire amb una sèrie d'instruments i oli, separava els millors fils, que després acabaven treballant les filadores per a les peces de més qualitat. Evidentment tota la llana s'aprofitava per a diferents usos.

Després de la caiguda del comerç de la llana, aquesta continuarà explotant-se en aquestes localitats, encara que disminuint el seu valor i emprant-se per a la realització de matalassos que abrigaven les llars o  també per a peces de roba. No cal afegir que el treball de l'esquilador era dur i laboriós, doncs no es comptava amb els mateixos mitjans que hui permeten tallar la llana a un ritme d'una ovella per minut, fet que no evita que encara sigue sent un ofici dur.

Aquesta llana abans d'aprofitar-se, havia de netejar-se, al tindre molta brutícia i desprendre una olor forta, fet que comportava passar moltes hores, primer llavant-la amb aigua calenta i fregant-la amb sabó casolà (aprofitat d'olis usats), per a posteriorment submergir-se en aigua freda, és per això que el lloc idoni seran els rius, on el corrent continu d'aigua freda ajudava a que aquesta activitat es poguera exercir de forma més efectiva.

David Gómez de Mora

davidgomezdemora@hotmail.com

Mi foto
Profesor de enseñanza secundaria, con la formación de licenciado en Geografía por la Universitat de València y título eclesiástico de Ciencias Religiosas por la Universidad San Dámaso. Investigador independiente. Cronista oficial de los municipios conquenses de Caracenilla, La Peraleja, Piqueras del Castillo, Saceda del Río, Verdelpino de Huete y Villarejo de la Peñuela. Publicaciones: 25 libros entre 2007-2024, así como centenares de artículos en revistas de divulgación local y blog personal. Temáticas: geografía física, geografía histórica, geografía social, genealogía, mozarabismo y carlismo local. Ganador del I Concurso de Investigación Ciutat de Vinaròs (2006), así como del V Concurso de Investigación Histórica J. M. Borrás Jarque (2013).