viernes, 12 de julio de 2019

Plató contra Aristòtil. Orígens, sociologia i influències



Plató (427-347 a. de C.), natural d'Atenes, amb menys de trenta anys, va haver de veure com el seu mestre Sòcrates anava a ser executat. Aquest mentor (fill d'un picapedrer i una matrona), va ser el catalitzador d'un ideari que el jove començava a desenvolupar, i que en poc de temps li portaria a ser considerat com una de les ments més brillants de la seva època.

En un període en el qual les desigualtats i la misèria abundaven amb escreix, i en el que la cobdícia i la corrupció marcaven la senda de la vida diària de molts polítics, Plató va ser testimoni de primera mà de l'assentament d'un sistema de poders on la injustícia i la manca d'equitat eren les principals senyes d’identitat per les quals es regien les institucions. Sobre aquest clima és on el nostre gran filòsof començà a desenvolupar la seva filosofia.

Tant d’impacte va tenir per a l’atenès l'atrocitat d'aquell episodi, que des del seu mite de la caverna, sàviament va saber il·lustrar la possibilitat d'escapar del món de la foscor i les ombres per arribar a descobrir la veritable realitat. En síntesi, de manera crítica, per a Plató l'ésser humà prefereix viure en la ignorància en lloc d'afrontar aquelles realitats que poden superar-li. Perquè la saviesa era, al cap i a la fi, allò que realment alliberava a la persona.

La veritat és que Plató va ser un dels escassos privilegiats que es movien en els cercles més influents amb accés a una formació acadèmica, perquè va néixer en el si d'una de les grans famílies de la noblesa atenesa. Una casta de cèlebres personatges que van aglutinar un bon patrimoni, justificat per les seves gents, ja que, d'acord al relat històric, descendien dels mateixos Déus. Així almenys ho descriu la seva genealogia.


 
Busts de Plató (esquerra) i Aristòtil (dreta)


Plató era fill d’Aristón d’Atenes, descendent directe del Rei Crodo, fill al seu torn de Melanto, aquest d’Andropompo, fill de Bor, nét Pentilo, besnét de Periclímeno, i per tant rebesnét de Neleo i Cloris. No oblidem que Neleo va ser fill de Posidó i Tiro.

Posidó va ser fill de Crono i Rea, així com nét d'Urà i Gea, mentre que Tiro, filla de Salmoneu (neta paterna d'Èol) i de la seva esposa Alcídice. Però, no menys important era l’ADN de la seva mare (l'esposa d’Aristón d’Atenes), una senyora anomenada Perictione, on el pes dels llinatges de la seva sang eren igual de notoris. L’avi matern de Plató era Anfitón, descendent dels cèlebres savis Solón, fill d’Excéstidas, i per tant, descendent directe també del Rei Crodo. Això convertia al nostre filòsof en una figura destacadíssima, representant de Reis i Déus a través de sengles línies parentals. No oblidem que fent-se pertanyent de tal casta, en certa manera la seva noblesa el legitimava d'una superioritat, que li permetia heretar una virtut “areté”, en el sentit estricte de l'excel·lència que s’entenia en aquells temps.

Sobre aquest cultiu mitològic, en una família on la disponibilitat de recursos i la comoditat serien gairebé inqüestionables, el nostre filòsof va obrir la seva pròpia Acadèmia. Des de les seves aules, va permetre que Sòcrates continués viu en la manera de plantejar la seva filosofia, perquè aquest sempre aniria acompanyant-li i influint en la base de moltes de les seves teories. Plató com a bon noble, valorava la importància de les propietats i la vida gojosa. Era una qüestió que no podia obviar, rivalitzant segurament en el seu subconscient contra aquells elements alterables, que fluïen i desapareixien.

Per a desenvolupar eixa idea, va entendre que havíem de distingir entre les coses que canvien, flueixen i finalment desapareixen, respecte d'aquells elements perfectes, eterns i estàtics. Estàvem submergits en ple món de les idees. Aquestes es trobaven jerarquitzades i amb aquesta mentalitat, l'estructuració per nivells era sempre essencial.

Per un altre costat, Aristòtil (348-322 a. de C.), va néixer en Estagira, una ciutat al nord de l'antiga Grècia. Va ser deixeble de Plató, i formador de diverses de les grans personalitats d'aquells temps, la més famosa, el fill del Rei Filip II de Macedònia: Alexandre el Gran. Les seves arrels res tenien a veure amb les del seu professor, si bé era fill d'un metge que s'havia enriquit (Nicómaco) i que va casar amb la seva mare Festis, el seu avi era un senyor anomenat Macaón, sobre el que no sabem gairebé res, i que temps després pretenia argumentar que descendia de Déus, res a veure amb la forma en com argumentava Plató la seva genealogia, ja que Aristòtil mai va arribar a procedir d'una família que generacions enrere posseís recursos. 

Les seves esposes eren d'una condició social similar. Així, de la primera, anomenada Píties, sabem que era una biòloga sense una genealogia espectacular, però que si estava socialment molt per sobre de la següent parella, la seu amant (Herpilis), una antiga esclava, filla d’Hermias d’Atarneo, procedent d'una família humil com la gran majoria de les quals existien en la societat d’aquella època. Sobre aquest escenari, es genera el pensament dels dos grans pares de la filosofia.
 
No tenim cap mena de dubte, que el seu dia a dia, on s'inclourien les seves vivències familiars, costums, gustos i records, van haver d'influir en la forma de pensament que cadascú adoptaria, acabant en certa manera modelant la visió personal i conseqüentment les diverses tesis filosòfiques que va anar divulgant.

Si contraposem les principals idees de tots dos autors en les diverses matèries que van treballar, arribarem a intuir enfocaments que, no gaire lluny de la realitat, advocarien per una visió que guarda certs paral·lelismes amb la manera que encara molts de nosaltres continuem comprenent la nostra societat i les coses que ens envolten.

Aristòtil sempre planteja una explicació més escèptica, o com diríem en el llenguatge actual, científica, per a desenvolupar els seus conceptes. En canvi, Plató sempre ens semblarà que situa els seus arguments des d'un major grau d’abstracció, que convergeix de vegades amb el que és espiritual, xocant de ple amb la percepció que desenvolupa el seu alumne avantatjat, encara que també consolidant-los amb les matemàtiques. Per a Plató els números eren fonamentals, doncs la influència dels pitagòrics en la seva doctrina era descarada.

És precisament en aquest sentit quan sorgeix el conflicte entre eternitat i caducitat, una qüestió argumentada i defensada per l’atenès. Mentrestant, Aristòtil, el fill del metge i marit d'una biòloga, amb el pas dels anys va modificar alguna de les seves idees entorn d'aquesta qüestió, la qual cosa acabarà portant-lo a caure en certes contradiccions.

Així ho veiem en aquest precís tema, doncs com havíem dit, Plató enfoca una idea més conservadora, que respon a l'eternitat, atribuint-li a l'ànima una immortalitat, ja que aquesta acaba desprenent-se del cos humà corruptible pels agents físics tot just després del moment de la seva mort. Aristòtil per part seva, continua desenvolupant una visió crítica quant a la permanència de les coses, de manera que si el cos mor, també ho farà aquesta ànima que l'acompanya, idea que acaba portant-lo a acceptar que la immortalitat individual no existeix. No obstant això, caldria recordar que un primer moment era defensor d'una teoria dualista, influenciada òbviament per l'ensenyament del seu mentor.

Si parléssim de política i Estat, comprovaríem com Plató pot oferir una idea més rígida, aprofundint en el concepte de privatització i defensa dels béns personals, on el paper de la família és fonamental. No tenim cap mena de dubte que l'entorn del qual procedia, com el brou de cultiu sobre el qual es genera bona part de la seva vida, van modelar clarament aquesta forma de pensament. Certament, les idees en el camp de la política i el govern per part d'Aristòtil no distaven molt de les d’ell, encara que obrint una mica més el ventall de possibilitats, sense tancar la porta a la monarquia, i per tant, no restringint, com deia Plató, únicament als millors o més capacitats.

Pensem que no és gens desgavellat imaginar que els factors que han modelat les idees de cadascun d'aquests dos grans pesos pesants de la història de la humanitat, guarden moltes similituds amb la concepció que l'ésser humà conserva avui dia sobre moltes idees vinculades amb la nostra forma de pensar sobre el materialisme i la societat.

Hem canviat tant en els últims dos mil anys?



David Gómez de Mora

davidgomezdemora@hotmail.com

Mi foto
Profesor de enseñanza secundaria, con la formación de licenciado en Geografía por la Universitat de València y título eclesiástico de Ciencias Religiosas por la Universidad San Dámaso. Investigador independiente. Cronista oficial de los municipios conquenses de Caracenilla, La Peraleja, Piqueras del Castillo, Saceda del Río, Verdelpino de Huete y Villarejo de la Peñuela. Publicaciones: 25 libros entre 2007-2024, así como centenares de artículos en revistas de divulgación local y blog personal. Temáticas: geografía física, geografía histórica, geografía social, genealogía, mozarabismo y carlismo local. Ganador del I Concurso de Investigación Ciutat de Vinaròs (2006), así como del V Concurso de Investigación Histórica J. M. Borrás Jarque (2013).