lunes, 19 de abril de 2021

L'escapulari de la Verge del Carme en les terres del nord de Castelló

En localitats marineres la festivitat de la Verge del Carme ha tingut sempre molta importància, sent venerada des de temps antics i motiu que explicarà com la devoció continua mantenint-se, doncs temps arrere, aquesta ja venia demostrant-se amb el lluïment del seu escapulari, i sobre el qual hi ha una llarga història que ens agradaria esbossar.

Pel que fa al seu ús, cal destacar un famós privilegi per als fidels, i que segons diu, permetia al portador aconseguir directament el cel després del dissabte següent a la seva mort, sense necessitat així d'haver d'allargar la seva estada en el purgatori. Una tradició plena de polèmica, ja que el relat beu d'una butlla papal apòcrifa, sobre la que s’ha vingut advertint des de la Santa Seu fa segles.

Igualment, no hem d'oblidar la preocupació que antany existia entre les famílies de localitats amb models socials molt semblants als que hem analitzat en multitud d'ocasions, on la salvació del difunt era una de les màximes prioritats, d'aquí que en el instant de l'últim adéu, la família acompanyava la cerimònia amb una inversió en ingents quantitats de misses, aconseguint així que l'ànima passés el menor temps possible en el purgatori. Sobre aquest tema, els llinatges amb fills vinculats al braç eclesiàstic, així com aquelles que volien segellar associacions matrimonials que els permetessin gaudir d'una capellania per a la formació religiosa d’algun dels fills, van ser qüestions molt a tenir en compte, especialment en territoris on la població catòlica a més de garantir una millora socioeconòmica, estava molt preocupada per obtindre el descans etern dels seus èssers estimats.

Cal recordar que l'escapulari de la Verge del Car
me és una miniatura de l'hàbit carmelita, a més d'un sagrament. Un signe extern de la relació especial, filial i confiada, que s'estableix entre la Verge, Reina i Mare del Carmelo, i els devots que es confien a ella amb total lliurament, i a qui recorren en tota confiança per a la seva intercessió maternal; recordant la primacia de la vida espiritual i la necessitat de l'oració (Vaticà, 2001). Un protector molt venerat que sempre ha alimentat la fe en les persones que patien una greu situació de salut o han arriscant la seva vida en el camp de batalla.

I és que la seva vinculació com a protector ve arrossegant-se des de l'edat mitjana, quan al Prior General de l'Orde del Carme, Sant Simón Stock, es diu que en una de les seves plegaries va veure a la Santíssima Verge, qui portava entre les seves mans un escapulari, i a qui li va dir que “aquest és per a tu i als teus un privilegi: perquè qui ho porti serà salvat de tot". Òbviament, la interpretació d'aquest missatge marcarà un precedent, i explicarà segles després el seu ús per molts milicians en temps de guerres.

En aquest sentit, l'escapulari inicialment era beneït per un sacerdot, que després, i gràcies a la tradició oral que ens ha arribat, veurem com des d'abans de la guerra civil de 1936, ja serà portat per solda
ts del bàndol carlí en aquestes terres.
Més que com a antibales, se li assignarà una funcionalitat
que garantia el descans etern al seu portador en el cas que aquest caigués en el combat, doncs es deia que el guerrer que moria portant-ho escaparia del foc etern.

Està format per dues peces, quedant una de les mateixes sobre el pit del portador, mentre que l'altra a la seva esquena. Ambdues estan unides per dues tires que passen sobre la espatlla i les escàpules (omòplats), part del cos d'on deriva l'etimologia de l'objecte en qüestió.

David Gómez de Mora

Referència:

* Directorio sobre la piedad popular y la liturgia. Principios y orientaciones. Congregación para el Culto Divino y la Disciplina de los Sacramentos. Vaticano, 2002.

davidgomezdemora@hotmail.com

Mi foto
Profesor de enseñanza secundaria, con la formación de licenciado en Geografía por la Universitat de València y título eclesiástico de Ciencias Religiosas por la Universidad San Dámaso. Investigador independiente. Cronista oficial de los municipios conquenses de Caracenilla, La Peraleja, Piqueras del Castillo, Saceda del Río, Verdelpino de Huete y Villarejo de la Peñuela. Publicaciones: 25 libros entre 2007-2024, así como centenares de artículos en revistas de divulgación local y blog personal. Temáticas: geografía física, geografía histórica, geografía social, genealogía, mozarabismo y carlismo local. Ganador del I Concurso de Investigación Ciutat de Vinaròs (2006), así como del V Concurso de Investigación Histórica J. M. Borrás Jarque (2013).