domingo, 29 de marzo de 2020

La influència social en la mentalitat platònica


La influència del cercle social en el qual es movia Plató va ser crucial en la seua forma de pensament. Recordem que dos dels seus oncles materns (Càrmides i Críties), van formar part dels trenta tirans proespartans, i que tant de mal van causar al seu territori, com a resultat de les nefastes polítiques de gestió en la majoria dels àmbits, especialment en els de tipus social i econòmic. Òbviament el desengany pel sistema polític del seu temps li venia de prop, fet que va haver d'aguditzar de manera crítica en la visió filosófica que proposarà posteriorment.
Plató no creu en el sistema democràtic que va promoure l'assassinat del seu gran mestre, simplement era una faula, carregada de falsedat, enveges, pors i interessos que corrompien a les elits que se negaven a renunciar al poder.
Per això el nostre autor creurà fermament en el desenvolupament d'una política conservadora, regida només pels millors, on el filòsof ocupa un paper superior, ja que pot ser l'únic que entengui la vertadera idea del bé, doncs aquesta serà la que ens condueixi cap a la nostra perfecció.
El filtre crític de Plató rebutja el sistema democràtic, per una aristocràcia, l'etimologia de la qual ens indica la seva missió: el poder dels millors (aristo-millor, cratos-poder). Aquesta haurà de ser regida per aquelles persones que estiguin millor preparades, és a dir, únicament els éssers humans que siguen capaços de trobar la veritat i el significat del bé, de la mateixa manera que ho va fer l'intrèpid que abandonà la caverna en el seu mite, cap a la recerca de la realitat oculta.
El model de pensament de Plató segueix una estructura ordenada, basada en unes clares pautes de classificació, sempre partint de la naturalesa de les seves idees. De la mateixa manera que la noblesa tenia una sèrie de privilegis que li atorgaven superioritat respecte a la resta de mortals, el sistema havia de mantenir una fórmula semblant, capaç de regir-se per nivells, on sempre s'establiran conceptes duals i contraposats. És a dir, uns havien d’estar per damunt dels altres.
Bon exemple és el seu esquema en el qual divideix dos tipus de món.  Així, Plató defensava l'existència del món sensible (només percebut pels sentits) i el món intel·ligible (que seria la perfecció de l'ànima a través de la saviesa, al qual només es pot accedir de manera espiritual). El món sensible era més simple, mentre que l'intel·ligible molt més sofisticat i clarament perfecte. La diferència era notable, doncs al primer podíen accedir tots, mentres que al segon només els millors.
Plató ja ens indica que el bé és la idea suprema de la raó, per aquest motiu en el referit mite acaba associant aquest amb el Sol (el centre del nostre sistema solar que ens il·lumina). Un símbol tremendament encertat, i que de nou torna a posar damunt de la taula el coneiximent del model heliocèntric entre els autors de la Grècia Antiga i que poc temps després defensarà Aristarc de Samos. Per al nostre filòsof el bé és la idea que està per sobre de totes. Sorgint ací la clau que ens permetrà ser lliures i conseguir la immortalitat.
La caverna escenifica el món sensible, imperfecte, allunyat de la veritat, on la raó no impera, mancat de llum, replet de foscor i mogut per ombres aparents, en canvi, la sortida a l'exterior, hem d'associar-la amb el món intel·ligible, mitjançant el qual es troba la veritat no fàcil de percebre.
Encara que certament, tal com es comprova, aquesta no sempre serà ben rebuda, per això, és necessari establir una jerarquització, en la qual uns pocs, seran els que mitjançant les seves capacitats, puguin aconseguir il·lustrar a la resta de persones.
Aquesta necessitat de jerarquitzar tots el conceptes de la seua filosofia, ens acosta a la mentalitat classista, la mateixa en la qual el seu autor va créixer i va desenvolupar temps després les seves idees conservadores, i que òbviament van haver de calar en el seu plantejament.
És per això necessari formular una pregunta, doncs davant la mentalitat elitista de Plató, i que influenciarà el seu model filosòfic, si aquest en lloc de descendir de nobles i ho hagués fet de gent més humil, hagués estat igual d'estructurada i jerarquitzada la seva visió de la vida?
David Gómez de Mora

davidgomezdemora@hotmail.com

Mi foto
Profesor de enseñanza secundaria, con la formación de licenciado en Geografía por la Universitat de València y título eclesiástico de Ciencias Religiosas por la Universidad San Dámaso. Investigador independiente. Cronista oficial de los municipios conquenses de Caracenilla, La Peraleja, Piqueras del Castillo, Saceda del Río, Verdelpino de Huete y Villarejo de la Peñuela. Publicaciones: 25 libros entre 2007-2024, así como centenares de artículos en revistas de divulgación local y blog personal. Temáticas: geografía física, geografía histórica, geografía social, genealogía, mozarabismo y carlismo local. Ganador del I Concurso de Investigación Ciutat de Vinaròs (2006), así como del V Concurso de Investigación Histórica J. M. Borrás Jarque (2013).