domingo, 29 de marzo de 2020

La teoria de les Idees i la seua relació en la immortalitat de l'ànima platónica


La teoria de les idees de Plató és completament metafísica. Per al nostre filòsof les idees existeixen per si soles, veient-les només a través de la ment, sense arribar a ser coses, sinó que un concepte immortal, irreductible a alguna cosa més, és a dir, una definició estrictament del que ell considera com a pur. En l'estructura platònica les idees no canvien (són immutables), sent per això el coneixement més perfecte que hi ha.
Per a Plató l'ànima és immortal, tema que estudiarà a fons en dos de les seues obres. D'una banda en la República (on justifica raons que expliquen aquesta tesi) i el Fedó (on argumenta que les idees són un coneixement diví).
Amb això aconsegueix condensar en un mateix nivell la immortalitat, com a idea perfecta que la persona ha de trobar a través del seu sentit crític i científic, únicament en un món intel·ligible, al qual no tots poden arribar per si sols.
Dins de la visió clasista, Plató ens presenta dos mons: el sensible (generat per coses materials, completament subjectives) i l'intel·ligible (compost per les idees, absolutament pures, que mai podrem tocar).
En parlar d'idees, distingeix entre el que denominaríem com l'arkhé (que representaria el principi de les coses. On tindriem, el Bé, l'Eros (amor), la Unitat, les proporcions matemàtiques), i després les idees de coses concretes (és a dir, les que nosaltres podem tindre sobre un cotxe, una taula …).

Per a entendre el mite de la caverna i la immortalitat que defensa Plató, és necessari comprendre eixe món intel·ligible on existeixen les seues idees perfectes, d'aquesta manera, podrem associar de manera més clara la seua estructura filosòfica.
Aquest món, és independent, estàtic, immutable, perfecte, i per tant, etern. Contrari al físic que coneixem, on es dóna cabuda a conceptes que existeixen, però que no podem tocar amb les nostres mans o representar estrictament, tal com succeeix amb l'ànima.
En aquesta dualitat apreciem la seua manera de distingir entre el cos i l'ànima, perquè en el cas del primer, el podrem palpar, representar, i per tant, assumir que un dia haurà de desaparéixer, en canvi, en el segon cas (l'ànima), aquesta posseeix unes capacitats totalment oposades, per la qual cosa a diferència de l’anterior, mai desapareixerà.
Tot allò que podem englobar com un objecte, fins i tot el diamant (i que com bé sabem és el material més dur de tots els coneguts per l'ésser humà), també està exposat a un procés erosiu que algun dia el farà desaparéixer com li succeiria a qualsevol altra roca, l'única diferència serà el període de temps que això li comportarà, però el final serà el mateix.
Amb això, Plató deixa en un nivell inferior les coses materials, i que òbviament menysprea, en assumir que hi ha un estrat superior, governat per idees abstractes, on romanen idees percebudes únicament per la raó i la intel·ligència, on trobaríem elements de tipus matemàtic, moral, metafísic, la bellesa, la justicia, entre d’altres. 

David Gómez de Mora

davidgomezdemora@hotmail.com

Mi foto
Profesor de enseñanza secundaria, con la formación de licenciado en Geografía por la Universitat de València y título eclesiástico de Ciencias Religiosas por la Universidad San Dámaso. Investigador independiente. Cronista oficial de los municipios conquenses de Caracenilla, La Peraleja, Piqueras del Castillo, Saceda del Río, Verdelpino de Huete y Villarejo de la Peñuela. Publicaciones: 20 libros entre 2007-2023, así como centenares de artículos en revistas de divulgación local y blog personal. Temáticas: geografía física, geografía histórica, geografía social, genealogía, mozarabismo y carlismo. Ganador del I Concurso de Investigación Ciutat de Vinaròs (2006), así como del V Concurso de Investigación Histórica J. M. Borrás Jarque (2013).